Ze zit al strak in de make-up. Met een kwastje brengt ze zorgvuldig een gouden gloed aan op haar jukbeenderen. Ineens schuift er een doosje in beeld, dat ze liefkozend tegen haar glanzende wang houdt, merknaam goed zichtbaar. Nikkitutorials heeft bijna 10 miljoen volgers. Ik gooi de verpakking van mijn poederdoos weg en zet geen camera aan als ik mij opmaak. Geen wonder dat ik nog geen 1000 volgers heb…
Influencers zijn mensen die via blogs en vlogs in de media merken onder de aandacht brengen. Daar worden ze voor betaald. Nikki staat nummer 2 op de lijst van belangrijkste Nederlandse influencers, gevolgd door dj’s, sporthelden, BNers, en Arie Boomsma. In de politiek zijn Jesse Klaver en Geert Wilders met hun ideeën de belangrijkste influencers. ‘Wij’ kozen Claartje Kruijff tot theoloog van het jaar: zij is van invloed op het denken van veel gelovigen, maar een kleintje in de wereld van de influencers.
We laten ons beïnvloeden door mensen die we bewonderen of interessant vinden. Soms waaien we met alle winden mee. Soms zitten we juist muurvast in onze eigen bubble. Wie Jesse volgt komt niet in aanraking met de denkwereld van de volgers van Geert, en andersom. Onlangs in de supermarkt vroeg een buurtbewoonster me bij de champignons: Julia, leg jij me nu eens uit wat Pinksteren is. Ik zei: heb je wel eens vastgezeten, dat je niet verder kwam met een idee of patroon en dat je dan ineens ‘de geest krijgt’? Ben je wel eens van iets of iemand ‘in vuur en vlam’ geraakt? Ja, dat herkende ze! Nou, die uitdrukkingen komen uit het pinksterverhaal. Wij geloven dat het Gods Geest is die mensen inspireert, uit hun bubble blaast en samen brengt. Deze Geest heeft wereldwijd ruim 2 miljard volgers en waait – zonder sponsors – waarheen zij wil. Dat noem ìk nu een influencer.
Ds. Julia van Rijn, Scriba van de Protestantse Kerk Amsterdam