Wat is je zielspositie?

Adformatie bestaat 50 jaar. Of we een workshop willen verzorgen. Ja graag, zeiden we. We, dat zijn merkstrateeg Marc, wereldveranderaar Christine en ondergetekende. Samen werken we aan een boek dat laat zien hoe je thema’s van ‘hart, ziel en geest’ met de werkvloer kunt verbinden.  

Zo staan we op een maandagmiddag in Capital C, de fraai verbouwde Diamantbeurs. Ons publiek bestaat uit twintig mensen uit het veld van communicatie en marketing. We vertellen over hoe we elkaar hebben ontmoet en waarom we samenwerken. Marc legt uit hoe een sterk merk een bepaalde breinpositie inneemt: Nike en Apple reizen als het ware met ons mee. Ik vul aan: er is ook iets als een ‘zielspositie’. Meestal in de vorm van verhalen die je nooit meer vergeet. 
 
Dan vertel ik kort het verhaal van de barmhartige Samaritaan, stand-up. Over de weg naar Jericho, de overval, de twee mannen die doorlopen en de derde die het slachtoffer op een ezel naar de herberg brengt. Sommige deelnemers horen het voor het eerst. Voor anderen is het lang geleden. 
 
We denken hardop na met elkaar. Zijn die priester en die leviet gewoon klootzakken? Of hadden ze zo hun redenen om door te lopen? Wat zou ik zelf doen? Ook de Samaritaan heeft haast. Maar hij ziet en voelt en doet. Mee-lijden is dat. Dat je beseft dat je daar ook zelf had kunnen liggen. Of gewoon: dat je in een lijdend voorwerp een mens herkent. Iemand van jouw soort. 
 
Bij ons in het bedrijf zit het wel goed met de empathie, zegt iemand. Wij zijn goed voor onze klanten en voor ons personeel. Stel je voor, zei ik. Jij neemt op een dag afscheid van het bedrijf waar je nu werkt. Je hebt er een paar jaar gezeten. Zou je dan kunnen zeggen: waar ik het meest trots op ben, is dat we hier nóóit met een boog ergens omheen gelopen zijn. Niet om issues, niet om mensen. Het wordt heel stil. Dat is te mooi om waar te zijn. Maar waarom zou het eigenlijk niet kunnen? 
 
Wat een goed verhaal, zegt iemand bij de borrel. Ze switcht tussen Engels en Nederlands als ze vertelt hoe ze als expat dat ‘met een boog om je heen’ aan den lijve heeft ervaren. Zo’n welkome stad is het hier niet.  
 
Als ik terugfiets, kijk ik net wat beter om me heen dan anders.

 

 

ADAM

Dit artikel verscheen in ons magazine ADAM. Een tijdschift voor religie, zingeving en spiritualiteit in Amsterdam. Wil je meer weten, het tijdschrift digitaal lezen of een abonnement nemen? Kijk dan op protestantsamsterdam.nl/adam