Hoe zag de bijeenkomst eruit?
De kerkenraad besloot zoveel als mogelijk open te zijn. We bespraken de stedelijke situatie en de bezuinigingen. Daarna legden we de situatie in onze wijk voor. We hebben als doel een sluitende meerjarenbegroting voor alle wijkgemeenten van de Protestantse Kerk Amsterdam. Daarvoor moet ook de Regenbooggemeente aan de slag. We hebben resultaten van 2023, de situatie nu en de begroting voor 2025 voorgelegd. Daaruit bleek dat de inkomsten verhoogd moeten worden, en de uitgaven juist verlaagd.
Uit deze begroting komen verschillende verantwoordelijkheden voort. Om meehelpen laagdrempelig te maken, hebben we hier overzichtelijke en afgebakende taken van gemaakt. Deze hebben we aan de gemeenteleden voorgelegd. Er was ook gelegenheid voor vragen en natuurlijk voor nabespreken aan de koffietafel.
Wat was de opbrengst?
Mensen waren blij met de openheid en duidelijkheid over de situatie. Gemeenteleden waren heel bereid om mee te denken.
Maar tegelijkertijd, omdat de gemeente – net als op andere plekken – niet groter en ook wat ouder wordt, is het niet eenvoudig mensen voor allerlei taken te vinden. We zijn dus heel blij dat er wel verschillende taken zijn opgepakt: financiele en administratieve taken, maar ook meer praktische zaken als techniek en ontvangst. En we vonden iemand die aan de slag wil met het starten van ‘Vrienden van de Regenboog’, om zo fondsen te gaan werven. We zijn er nog niet, maar het is een goed begin!
Heb je suggesties voor andere kerken die met dit thema aan de slag willen?
Ja, zeker. Betrek de hele gemeente bij het proces, bijvoorbeeld in zo’n bijeenkomst. Geef dan duidelijke en overzichtelijke informatie over de situatie en bied oplossingsrichtingen waarover mensen kunnen meedenken. Het opknippen van taken zorgde voor een concreet aanbod: wat kunnen mensen doen? Tenslotte helpt het op mensen persoonlijk te benaderen om mee te helpen en denken.