Burennetwerk staat op eigen benen
  • Berichtcategorie:Archief
  • Bericht gepubliceerd op:26/04/2018
  • Laatste wijziging in bericht:23/02/2022

Een ‘goede buur’ zijn voor een ander

Mensen uit de buurt langdurig aan elkaar koppelen: dat was de droom van Elja den Uijl toen zij in 2012 met haar buurvrouw Burennetwerk oprichtte.

Julia die boodschappen doet voor haar buurvrouw, Hedwich die koffiedrinkt met de alleenstaande Jan of Sarien die leuke dingen doet met haar buurvrouw in een scootmobiel: het zijn drie voorbeelden van verhalen over zogeheten ‘goede buren’. Je kunt ze lezen op de website van Burennetwerk. Deze organisatie koppelt vrijwilligers aan Amsterdammers die allerlei soorten hulp nodig hebben. Drie jaar lang was Burennetwerk onderdeel van de Protestantse Diaconie Amsterdam, inmiddels is het een stichting die op eigen benen kan staan.

De organisatie bestaat sinds 2012. Directeur Elja den Uijl werkt op dat moment nog bij Stichting Present in Utrecht, maar woont in Amsterdam. ‘Wat ik heel graag wilde, was Amsterdammers langdurig met elkaar verbinden.’ Samen met Wanda Huinink, een buurvrouw uit de gemeenschap waar ze woont, bedenkt ze een plan om door middel van buren mensen met elkaar in contact te brengen. Dat resulteerde in Burennetwerk, wat voortborduurde op het eerdere idee van de Protestantse Diaconie Amsterdam en Stichting Present. Bij de organisatie kunnen zowel mensen terecht die hulp nodig hebben, als mensen die graag willen helpen. De organisatie kijkt naar een goede match. Mensen kunnen de helpdesk bellen of via internet een aanvraag doen. Inmiddels is het team verdubbeld en staan er zo’n duizend ‘goede buren’ ingeschreven bij Burennetwerk en dat aantal groeit nog steeds. Den Uijl: ‘Het zijn mensen die zien dat hun buren hulp nodig hebben, maar het lastig vinden zich aan te bieden. De meesten zijn tussen de 20 en 40 jaar, met een druk sociaal leven. Omdat dit werk zo flexibel is, past het vaak goed.’

Selectie
De hulpvragen bestaan uit sociale vragen, maar ook eenmalige praktische zaken. ‘Als er een klik is tussen de buren, ontstaat vaak langduriger contact’, zegt Den Uijl. Wanneer een hulpvraag binnenkomt, bekijkt de organisatie zorgvuldig wat precies nodig is. Den Uijl: ‘Zo bellen we de hulpvrager altijd op om alles goed door te spreken, want we vinden het belangrijk de verwachtingen aan beide kanten helder te hebben.’ Ook wordt een selectie gemaakt. ‘Het gaat echt om de mensen die zelf iets niet kunnen doen vanwege hun gezondheid, omdat ze een beperkt of overbelast netwerk hebben. Maar als mensen bijvoorbeeld een klusjesman vragen terwijl ze dat zelf gemakkelijk kunnen betalen, doen wij het niet.’ Burennetwerk ontvangt subsidie van de Amsterdamse stadsdelen, woningcorporaties en fondsen. Ook de Lutherse en Protestantse Diaconie leveren jaarlijks hun bijdrage. ‘Verder hebben we donateurs die ons financieel steunen of gelden uit een collecte van een bruiloft bijvoorbeeld. Dat laat ook zien dat er draagvlak is.’

Automaatje
Burennetwerk slaat ook de handen ineen met andere organisaties. ‘We werken samen met Cordaan, want ook veel van hun cliënten kunnen een goede buur gebruiken. Andersom gebeurt het ook dat buren hulp krijgen via Cordaan.’ Verder zijn er de Kluspartners, professionele klusjesmannen die zich hebben verbonden aan de stichting. Of neem het pas gestarte project ‘ANWB Automaatje’, een samenwerking met de ANWB en Stadsdeel Nieuw-West. Vrijwilligers rijden hun buren dan bijvoorbeeld naar het ziekenhuis. ‘Het gaat dan vooral om het gezellige praatje in de auto. Het is niet een soort taxi.’

Den Uijl geniet erg van de mooie verhalen die ontstaan uit het contact tussen de buren. ‘Natuurlijk lukt het ook weleens niet. Maar vaak zijn mensen dan wel een stukje verder geholpen. En het helpt ons ook, want we leren er alleen maar verder van.’

Heeft u hulp nodig of wilt u zelf graag goede buur worden? Meld u dan aan via burennetwerk.nl U kunt ook doneren aan de stichting, op het rekeningnummer NL62 TRIO 019 805 0127 t.n.v. Stichting Burennetwerk Amsterdam.

Tekst: Tirza van der Graaf