Noorderkerk en startzondag: Wachten op God

In veel kerken liggen de activiteiten stil tijdens de zomer, maar het gaat weer bruisen als met de startzondag het nieuwe seizoen begint.  We spraken buurtdominee Dick Wolters over de start in de Noorderkerk. ‘Onze startzondag was op 15 september met een ontbijt, waarna het overkoepelende jaarthema werd gepresenteerd en de activiteiten, die daaraan gekoppeld zijn.’

Het jaarthema van 2024-2025 van de Noorderkerk is ‘Wachten op God’. Tijdens de dienst was er aandacht voor het thema in schriftlezing, preek, liederen en gebeden. De tekst die bij dit thema gekozen is, komt uit 1 Petrus 1: vers 1-12. Deze brief van Petrus is geschreven voor mensen, die als vreemdeling in de wereld leven: die gehoorzaam zijn aan Jezus en geheiligd worden door de Geest. 

Waarom ‘wachten op God’?
Dick: ‘We leven in een wereld waarin God verdwenen lijkt. Het thema ‘Wachten op God’ heeft te maken met het besef dat we God of het geloof niet zelf kunnen maken. Wij moeten openstaan voor God, Jezus volgen en uitzien naar waar het geloof zichtbaar wordt. Om te leren zien, waar God aan het werk is. Ik heb Hem in Amsterdam leren zien in bijvoorbeeld een dakloze, die compleet onrustig de kapel van de Noorderkerk binnenstormde en daar tot rust kwam… en zelfs een gebed voor mij uitsprak. Het vraagt, denk ik, om oefening om niet als kerk zichtbaar te willen zijn, maar om zicht te krijgen op deze kleine verhalen.’

Een bemoediging aan christenen om te blijven geloven, uit te zien naar God en te hopen dat God zichtbaar wordt in onze wereld, staat in de eerste brief van Petrus. Tijdens het komende seizoen gaan verschillende kringen deze brief bespreken.’

"Wat nu als we in plaats van een actieve houding, gaan leven in vertrouwen op God?"

Visie: een houding om te oefenen
‘In het jaarthema ‘Wachten op God’ zit ook onze visie als kerk, waarover is verteld tijdens het ontbijt. Als kerk zitten wij in de actiemodus om de kerk ‘te redden’. Wat nu als we in plaats van een actieve houding, gaan leven in vertrouwen op God? Wachten op God in ons leven, onze kerk en onze stad. In geloof dat God werkt! Dit is een houding die we willen oefenen.’  

Vrolijke dienst?
Op de vraag of de startzondag een vrolijke dienst was, antwoordt Dick stralend: ‘Het is hier altijd vrolijk! Elke dienst is een feest. We krijgen gemiddeld 250 bezoekers. We hebben een trouwe gemeente. Net zoals altijd was de muziek heel mooi met twee zangers, orgel, piano en een viool.’